Pozycjonowanie strony w 2018 roku – czy warto?

Jak to jest z tym pozycjonowaniem, czy inwestować w SEO, kiedy jest to niezbędne i czy na pewno warto? Postaram się wyjaśnić jak zmienia się algorytm wyszukiwarki Google i jak to się przekłada na pozycjonowanie i jego sens w 2018 roku.

Po pierwsze pozycjonowanie to ciężka orka

Nikt nie zna algorytmu wyszukiwarki Google, ponieważ nie ma oficjalnych wytycznych do których należy się stosować, nikt też nie może Ci zagwarantować efektu po określonym czasie. Wszystkie działania pozycjonerskie opierają się o wiedzę i doświadczenie pozycjonera, który potrafi określić aktualne wymagania stawiane właścicielom stron internetowych, a następnie poprawnie zoptymalizować stronę, aby była przyjazna robotom indeksującym witrynę. Jeśli posiadasz stronę internetową, ale nie jest ona responsywna, nie ma zbyt wiele treści, nie daje użytkownikowi konkretnej wartości, to niestety nie zawitasz na pierwszą stronę wyszukiwania, a sama strona jest do odświeżenia.

Zmieniające się listy wyszukiwania w Google

Google stale udoskonala i zmienia wygląd wyników wyszukiwania, tak aby linki sponsorowane, które generują dla Google zyski były na samej górze oraz prawie nie różniły się od linków organicznych, czyli takich powiedzmy “wypozycjonowanych”. Zresztą zobacz poniżej, wpisałem:

“garaże blaszane”

“sklep internetowy”

Co widzisz? Nie ma prawie w ogóle linków naturalnych, tylko linki sponsorowane. Co prawda osobiście raczej nie klikam w reklamy, wolę poszukać niżej, czasem na 2, 3 stronie, żeby znaleźć coś wartościowego, ale prawda jest taka, że przeciętny zjadacz chleba klika pierwsze pozycje na liście i nie interesuje go czy jest to reklama czy wypozycjonowana strona. Dlatego zawsze proponuję klientom rozważenie promowania firmy pod konkretnymi frazami w Google AdWords.

Twoja konkurencja jest już dawno w wyszukiwarce

Startujesz ze swoim biznesem, a w wyszukiwarce na kluczowe frazy związane z Twoją firmą konkurencja jest do 10-tej strony wyszukiwania. Dopiero zaczynasz, a oni na swoje pozycje pracują już być może od wielu lat. Zanim przebijesz się ze swoją ofertą na szczyt może minąć wiele długich miesięcy, do tego czasu sieć internetowa nie da Ci ani nowych kontaktów, ani zapytań czy sprzedaży.

Sklep internetowy a SEO

Udało się wdrożyć oprogramowanie do sprzedaży online, lecz sprzedaży jak na lekarstwo? Nie ma znaczenia czy masz 5 produktów czy 10 tysięcy, jeśli posługujesz się takimi samymi zdjęciami jak konkurencja albo skopiowałeś opisy produktów z hurtowni to zrobiłeś to czego wyszukiwarka bardzo nie lubi, czyli powielanie treści. Jeśli chcesz się wyróżnić, chcesz być wyżej niż konkurencja zrób to lepiej niż oni, niestety będzie wiązało się to z dodatkowymi kosztami, ale w dłuższej perspektywie poniesione koszty z pewnością zwrócą się z nawiązką. Zainwestuj w unikalne, własne opisy produktów i treści na stronie.

Ruch na stronie jest, ale sprzedaży nie ma

Szukasz czegoś w Google, wpisujesz hasło, wchodzisz w pierwszy link i na stronie nie spędzasz nawet 5 sekund, kojarzysz taką sytuację? Z pewnością, ponieważ wiele stron jest jeszcze bardzo wysoko w Google, ale nie niosą one ze sobą nic wartościowego, nie przykuwają oko i przede wszystkim są nieużyteczne. Szukamy, odwiedzamy mnóstwo witryn, niektóre przeglądamy, niektóre odrzucamy od razu, dodajemy produkty do koszyka i jednak rezygnujemy – dlaczego? Żyjemy w pośpiechu, robimy w Internecie coraz więcej rzeczy równocześnie i zakupy odkładamy na później. Jeśli masz ruch na stronie, który nie przekłada się na sprzedaż i obroty firmy tzn. że strona pod kątem użyteczności (UX) jest do poprawy.

Geolokalizacja użytkownika

Czy wiesz, że link na pierwszej stronie wyszukiwań nie oznacza, że na innym urządzeniu również będziesz na pierwszej stronie? Google od dawna wykorzystując lokalizację użytkownika personalizuje listę wyników wyszukiwań. Pod frazą “sklep z butami” wyszukiwarka pokaże zupełnie inne wyniki dla użytkownika w Zakopanem, a jeszcze inne dla kogoś przebywającego w Warszawie. Inaczej wyglądają też wyniki wyszukiwań na telefonach, a inaczej na urządzeniach stacjonarnych. Najlepszym sposobem weryfikacji czy pozycjonowanie przekłada się na efekty jest monitorowanie statystyk strony, czy strona generuje ruch, konwersję itd.

PODSUMOWUJĄC: Czy warto pozycjonować stronę?

Tak, warto! Ale należy to robić umiejętnie i rozważnie. Google nie lubi powielanych treści i masowych linków umieszczanych wszędzie gdzie tylko się da. Zadbaj o swoją witrynę, zoptymalizuj ją pod kątem fraz kluczowych. Sprawdź czy jest użyteczna, czy użytkownicy nie porzucają jej, ponieważ tak naprawdę nie wiedzą co oferujesz i jak mogą z Twoich usług skorzystać.

Pamiętaj duża ilość unikalnej treści oraz dodatkowe kanały komunikacji (Facebook, Instagram) i reklamy (AdWords, Facebook Ads) to klucz do sukcesu.

Chcesz być wysoko w wynikach wyszukiwania musisz liczyć się z tym, że nad stroną trzeba będzie pracować cały czas, Internet to jedna wielka wersja beta, ciągłe zmiany, modyfikacje i aktualizacje algorytmów, systemów i oprogramowania, chcesz być wysoko musisz być na to gotowy.

Jeśli masz jakiekolwiek pytania, wątpliwości to zapraszam do kontaktu: biuro@net-factory.pl