System zarządzania treścią (CMS) – co to takiego?

System zarządzania treścią w skrócie CMS (ang. Content Management System) pozwala administrować stroną internetową. Dzięki niemu możemy edytować treści na podstronach, zmieniać położenie widgetów, czy tworzyć nowe wpisy na blogu. Większość zmian, które możemy wykonać w panelu administracyjnym nie wymaga od nas żadnej specjalistycznej wiedzy.

Najpopularniejszymi systemami zarządzania treścią są bezapelacyjnie: WordPress, Joomla! oraz Drupal. Ponadto developerzy bardzo chętnie korzystają z oprogramowania: Magento, PrestaShop czy Shoper – oprogramowanie dedykowane do tworzenia sklepów internetowych.

Każdy CMS ma swoją własną społeczność programistów, developerów, pasjonatów, którzy o niego dbają i go rozwijają, dlatego też jest tak ogromny wybór dodatków, wtyczek i modułów, dzięki którym możemy rozbudowywać stronę internetową, a jedynym ograniczeniem jest tak naprawdę nasza wyobraźnia.

Panel administracyjny do którego w CMS-ie mamy dostęp pozwala nam przede wszystkim na:

  • edycję treści na podstronach statycznych (np. historia firmy, misja, o nas itd.)
  • tworzenie i edycję wpisów na blogu
  • zmianę położenia widgetów i innych elementów na stronie
  • edycję treści różnych dodatkowych boksów na stronie
  • zmiany na karcie produktu (np. zmiany w opisie, zmiana ceny, tytułu, edycja zdjęć itd.)

Ponadto dzięki systemowi zarządzania treścią możemy edytować i modyfikować wygląd strony za pomocą zmian w pliku CSS.

Wyróżniamy oprogramowanie CMS z otwartym kodem źródłowym (open source). Każdy ma dostęp do kodu, może go pobrać, edytować i dostosować wedle własnych potrzeb. Wokół oprogramowania open source tworzą się olbrzymie społeczności programistów, którzy rozwijają kod, tworzą wtyczki, moduły, motywy i reagują na błędy w CMS-ie. Ponadto istnieją jeszcze zamknięte systemy zarządzania treścią, są to przede wszystkim autorskie produkcje lub komercyjne rozwiązania.