Czym jest RWD? O co chodzi w responsywności? Jakie są plusy i minusy posiadania responsywnej strony internetowej? Postaram się w tym wpisie przybliżyć nieco ten temat oraz omówić podstawowe pojęcia związane z RWD.

RWD (responsive web design)

To technika tworzenia stron internetowych, które automatycznie dostosowują się do urządzeń na których są wyświetlane. Elementy strony są elastyczne i w zależności od rozdzielczości na której są wyświetlane ustawiają się w różnym układzie. Poszczególne sekcje strony będą inaczej wyświetlane na małym 3 calowym smartphonie, a jeszcze inaczej na tablecie 7 calowym.

Pomyśleć, że jeszcze parę lat temu nikt na poważnie nie myślał o responsywności, ani optymalizacji zwykłych prostych stron internetowych pod urządzenia mobilne. Większe portale/serwisy dla telefonów komórkowych tworzyły odrębne wersje mobilne (z reguły dostępne pod adresem m.serwis.pl) okrojone z funkcji i elementów. Na dzień dzisiejszy jest to absolutny „must have”, coraz więcej korzystamy z Internetu z naszych smartphonów i tabletów. Zobacz co się stało tylko na przestrzeni ostatnich 3 lat, udział smartphonów w Polsce wzrósł z 35% do 61% i nadal rośnie, dlatego też nie można tej kwestii zbagatelizować.

W 2015 roku Google na swoim oficjalnym blogu dla webmasterów poinformowało o bardzo ważnej aktualizacji algorytmu wyszukiwarki, który będzie promował witryny dostosowane do urządzeń mobilnych. Google udostępniło narzędzie, które pozwala sprawdzić czy nasza witryna jest zoptymalizowana pod kątem mniejszych rozdzielczości. Przejdź pod ten adres i sprawdź swoją witrynę. Jeśli Twój wynik różni się od naszego, to znaczy, że jest nad czym pracować.

Dlaczego trzeba wykonać responsywną stronę internetową?

wygoda i komfort potencjalnego klienta/kontrahenta, strona wygląda dobrze zarówno na smarpthonie jak i na laptopnie, nie ma problemów z nawigacją, widocznością poszczególnych elementów, łatwo znaleźć dane kontaktowe itd.

responsywne strony internetowe są wyżej w wynikach wyszukiwania (na urządzeniach mobilnych), a więc nie dostosowując stronę tracimy ruch z coraz bardziej znaczącego źródła (ruch mobilny)

Minusy i mankamenty responsywności:

przede wszystkim koszty wdrożeniowe, potrzeba wiele godzin testów by zobaczyć jak strona i elementy zachowują się na określonych rozdzielczościach, a następnie zoptymalizować ją pod tym kątem

strona musi być elastyczna i uniwersalna, czasami wdrożenie responsywności dla skomplikowanych boxów graniczy z cudem albo jest wręcz niewykonalne

Jeśli masz jakiekolwiek pytania związane z responsywnością, wątpliwości to zapraszam do kontaktu: biuro@net-factory.pl