Bardzo ciężko precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ czas potrzebny do osiągnięcia wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania pod konkretnymi frazami zależy od bardzo wielu czynników. Pozycjonowanie już dawno przestało być usługą jednorazową, to proces, złożony i długoterminowy.
Błyskawiczne efekty w wynikach wyszukiwania daje wyłącznie kampania linków sponsorowanych – Google Ads, ale dzisiaj chcemy się skupić na pozycjonowaniu organicznym w wyszukiwarce Google (organicznym czyli niezależnym od wpisów sponsorowanych w Google Ads). Wszystkie inne metody, oferujące TOP10 w bardzo krótkim czasie z reguły ocierają się o Black Hat SEO, czyli nieuczciwe praktyki, które nie tylko są niestosowne, ale mogą narazić domenę na kary ze strony Google w postaci nawet wykluczenia z wyników wyszukiwania.
Co wspomaga lub może wpływać na czas uzyskania wysokich efektów w wyszukiwarce Google?
Po pierwsze historia strony. Nie ma co się łudzić, że świeżo kupiona domena po 2 tygodniach wejdzie „na pierwszą stronę Google” na konkurencyjnej frazie np. „obuwie męskie”.
Po drugie konkurencyjność fraz. Jeśli oferujesz niszowy produkt/usługę lub celujesz w rynek lokalny np. „strojenie samochodów ślubnych Limanowa” to będzie Ci łatwiej przebić się w wyszukiwarce Google. Zdecydowanie trudniej będzie wejść do czołówki na krótkie, ogólne frazy np. „system parkingowy”, ponieważ one są już oblegane przez duże firmy, które mogą pozwolić sobie na większe środki na pozycjonowanie.
Po trzecie strona internetowa. Czy posiadamy uporządkowaną strukturę (podstrony, nagłówki, treści), przekierowania wewnętrzne, atrybuty title, alt, uzupełnione meta tagi. Jeśli strona nie posiada atrakcyjnej treści dla potencjalnego klienta adekwatnej do frazy na którą chcemy ją wypozycjonować, to nie ma żadnych szans na wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania.
Cierpliwość i praca…
Pierwsze zmiany w wynikach wyszukiwania można zauważyć już po 6 miesiącach, choć oczywistym jest, że frazy lokalne, niszowe mogą uzyskać wysokie pozycje w Google wcześniej, dużo wcześniej. Nie mnie jednak pierwsze oczekiwane efekty na pożądanych frazach mogą pojawić się nawet po około roku pracy, pracy na którą składają się działania on-site (optymalizacja kodu, struktury strony, korekta, rozbudowa treści) oraz działania off-site. Warto uzbroić się w cierpliwość, pozycjonowanie jest działaniem długoterminowym, które po osiągnięciu określonych efektów będzie przynosiło zyski Twojej firmie.
Bardzo wielu klientów po osiągnięciu wysokich pozycji w Google przerywa pozycjonowanie, co nie jest do końca dobrym rozwiązaniem. W Google nic nie jest na stałe. Konkurencja może zintensyfikować działania pozycjonerskie i domena może powoli zacząć spadać na dalsze pozycje.
Odpowiednia strategia i systematyczność
Bardzo ważną sprawą jest ustalenie odpowiedniej strategii, jeśli działamy na rynku lokalnym i nawet nie jesteśmy w stanie fizycznie obsłużyć klientów z całej Polski, to nie ma sensu inwestować w pozycjonowanie na frazy ogólnokrajowe np. „klucze samochodowe”. Warto popracować nad stroną pod kątem fraz regionalnych np. „usługi krawieckie Mszana Dolna” itd. Drugi aspekt, równie istotny w pozycjonowaniu to systematyczność i regularna praca nad pozycjonowaniem.
Warto poczekać i mądrze pracować nad pozycją strony w Google. Uzyskane efekty będą długoterminowym zyskiem dla naszej firmy.